Halaman

emas

Rabu, 16 Mei 2012

peralihan

dari kecil hingga remaja
dari remaja hingga dewasa
dan kini menginjak ke usia tua
peralihan masa seiring dengan peralihan zaman
masa tak akan menunggu kita
zaman akan meninggalkan kita
dan kita.... berada di mana..

peralihan yang dilalui
makin mematangkan diri
makin memotivasikan diri
makin meningkatkan keyakinan diri

dari kecil hingga remaja
dari anak manja kepada nakal gila
bermain tak tentu hala
mengikut rakan bagai apa
mula belajar mencuri, membohongi dan apa lagi
sehingga segala macam onak dan duri
di satu sudut terasa hebat tanpa memikirkan akibat
di satu sudut terasa bebas tanpa ada batas
sekehendak hati semahu diri
apa yang hendak itulah yang dibuat

dari remaja hingga dewasa
kembali pasif dan duduk kat rumah sahaja
pemikiran matang mula menjelma
membezakan baik buruk perbuatan
membetulkan segala kesilapan
meningkatkan semula keimanan
masih lagi aku ketinggalan
mengurung dan mengasingkan diri
mula mendiami dunia asing sendiri
dan mula terasa asing di dunia ini...

kekok dan gementar
saat keluar dari tempurung duniaku
terasa bagai bertambah kebebasan
menatap alam dalam pandanganku sendiri
tak hirau apa yang orang lain katakan..
asing dan terasing..
aku yang mengasingkan...
dan aku semakin menjauh...
dari kawan dan dari orang
semua ditinggalkan..

tinggal aku yang terawang
tinggal aku seorang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan